یکی از بهترین اتفاقات زندگیم بعد از مدتی داشتن مشکلات در روابط عاطفی سال اول تحصیل این بود که با دوستان IDreporter آشنا شدم.
اول برای ترجمه و کمک در سایت ثبت نام کرده بودم ولی در واقع هدفم این بود که همه‌ی رسانه‌های طراحی صنعتی رو بشناسم و البته فعالینشون رو.
باید داستان رو کامل تعریف کنم. (بیشتر برای به یاد موندن خودم.)
من سال 1389 مقاله ای به نام “خدمات طراحی در خدمت طراحی خدمات” به صورت مشارکتی با خانم صفایی نوشته بودم و فکر کنم تابستان 1390 یک کارگاه که اسم “طراحی خدمات” رو یدک می‌کشید شرکت کردم (که البته بعدش متوجه شدم محتوای Communication Design رو با یکسری ابزار طراحی خدمات (که در انتهای مقاله ی ما مرجعش معرفی شده بود.) مخلوط کردن و دست و پا شکسته ارائه دادن.)
توی این کارگاه من برای بار اول از نزدیک حمیدرضا نکویی و سونای آردی رو دیدم. زیاد وقت نشد تعاملی کنیم ولی با توجه به اینکه از قبل صحبت‌هایی کرده بودیم و اونجا کار همدیگرو هم دیدیم باعث شد تعامل بیشتر بشه.
من چون پیگیر طراحی خدمات خارج از ایران بودم متوجه شدم برنامه ای به نام Global Service Jam توی دنیا از سال 2011 شروع شده که خیلی عالیه ما هم توش شرکت کنیم، همزمان آقای چوپانکاره که من باهاشون کلاس مبانی طراحی رو به عنوان پیش نیاز داشتم ازم دعوت کردن که توی سمینار طراحی صنعتی اسفند ماه دانشگاه تهران در مورد “طراحی خدمات” صحبت کنم.

در اواسط سال 1390 فرصتی پیش اومد که سونای آردی رو که اون زمان در سوئد تحصیل می‌کرد رو هم ببینم و در مورد طراحی خدمات و پتانسیل‌هاش و آیندش در ایران گپ کوتاهی بزنیم که برام بسیار جالب بود. اینطور شد که با کمک سونای که برگشت سوئد و یک ویدئوی مصاحبه با Adam Lawrence برامون ضبط کرد و فرستاد و با کمک بقیه ی بچه های IDreporter که ایران بودن اولین “دورهم برای طراحی خدمات” یا Service Jam شکل گرفت. در جلسات آمادگی هم 2 دوست بسیار عزیز پیدا کردم که تابحال هم از دوستیشون استفاده های زیادی بردم “وحید دائم اینانلو” که تازه از میلان برگشته بود و “علی دهقان‌پور” که از سوئد برگشت و مدتی در ایران بود. هر دوی این دوستان خیلی به برگزاری موفق اولین دوره کمک کردن.
403331_253906244690602_1862767025_n
در همین اولین دوره هم قوی ظاهر شدیم و من پوستر جهانی رو طراحی کردم. توی این عکس می تونید ببینید پوستر رو:
396442_10151321816175231_583364795_nالبته قوی ظاهر شدن من یک روز بیشتر طول نکشید و چون چندین شب درست حسابی نخوابیده بودم و روز اول برای جمع کردن کار تیم‌ها کلی بلند بلند اعلان‌های عمومی داده بودم، روز دوم صدام گرفت و صبح دیرتر تونستم بیام ولی خوب “حمیدرضا نکویی” و “امید اسماعیلی” بی‌نظیرترین هم‌تیمی‌های دنیا هستن و با وجود همه‌ی دردسرها کاری که نیاز باشه انجام بشه با حضور این 2 مرد انجام می‌شه.
واقعاً خوشحالم که حمیدرضا و امید رو در این برنامه شناختم چون بسیار آدم‌های نازنینی هستن و در زندگی و کارم خیلی بهشون تونستم اتکا کنم.
بعد از این اولین برنامه هر سال در اسفندماه  “دورهم برای طراحی خدمات” و در آبان ماه “دور هم برای طراحی پایدار” رو برگزار کردیم و خواهیم کرد.
هدف این برنامه‌ها بیشتر :
– آشنایی با روند کلی طراحی خدمات / طراحی پایدار
– تیم سازی و یادگیری فعالیت تیمی
– تجربه ی یک روند خلاق طراحی با ذهن باز در دو روز
هست.
هر سال اسفند و آبان منتظر این برنامه‌ها باشید و توشون شرکت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *