برای پروژه ی عام المنفعه و مفتی ای که برای آینده ی ایران دارم تعریف می کنم اطلاعات می خوام اگر می شه اینجا جواب بدین و اگر به اشتراک گذاشتین هم من خودم جوابهارو پیگیری می کنم لطفاً مشارکت کنید: 

اگر پیشینه ای از کار گروهی موفق در ایران در هر دوره تاریخی ای سراغ دارید با ذکر این 5 مورد (هرکدوم که می دونید) مشارکت کنید:
1. تیم چگونه و با چه هدفی تشکیل شده؟
2. بارزترین نتایج فعالیتشون چی بوده؟
3. در چه زمانی شکل گرفته و برای چه مدتی باقی بوده؟
4. چند نفر در ابتدا در تیم عضویت داشتن (و چند نفر حالا عضو هستن)؟
5. تصمیم گیری ها در تیم چگونه بوده (و حالا چگونه هست)؟

مثلاً:
جمعیت دانشجویی-مردمی امام علی
1. با هدف مبارزه با معظلات اجتماعی تأسیس شده.
2. کمک به کودکان کار، کودکان دربند، زنان سرپرست خانوار و …
3. سال 79 شکل گرفته و تابحال فعالیتشون ادامه داشته و در حال رشده.
4. نمی دونم، شنیدم جمعی از دانشجویان شریف بودن.
5. نمی دونم

هرکسی هم می تونست اطلاعات فرد دیگری رو کامل کنه مضایقه نکنه لطفاً. ممنون

دو کامنتی هم که خودم در توضیح این مورد اضافه کردم اینها بود:  (کلاً این پست زیاد هم مورد مشارکت قرار نگرفت.)
حالا تکمیلم کنین در همین مورد.
من توی مطالعات آینده و … دیدم کشورهای اروپایی بخصوص، که پدر فرهنگی غرب محسوب می شن خیلی از کارهاشون تیمی بوده در گذشته و این یک بخش از فرهنگشون شده به مرور. با اینکه الان ارتباطات اجتماعی و تعارف و خوش و بش اونجوری ندارن اما برای کار تیمی همیشه آماده هستن.
موسیقی کلیسایی، مجلسی و بعدها کلاسیک نمونه ای از فرهنگ کار تیمی یک جمع برای یک هدفه که با ارکسترها و آنسامبل های بزرگ از 500 سال قبل هم رگه هاشون رو می شه تا الان ها دنبال کرد.

الان می خوام رگه های کار تیمی خوب در گذشته و حال ایران رو پیدا کنم و ببینم ما چطور کار تیمی می کنیم و از کی شروع کردیم و آیا اصلاً رگه ی ادامه داری در این رفتارها پیدا می شه یا نه. ما چند نفره جور می شیم و شروع می کنیم و چطوری تصمیم می گیریم و بزرگ می شه کارهامون”

جامعه و فرهنگ ایران بدون نفت این 100 سال اخیر، 3000 سال اقلاً یکسری فلسفه ها، رفتارها، منش ها و … داشته که توش جاری بوده و فرهنگ از بین اینها تکامل پیدا کرده و تغییر کرده و به ما رسیده، احتمال زیادی می دم که خیلیهاش اقلاً برای خودم ناشناخته ولی جالب و مفید باشه و به ساختن آینده کمک کنه”

2 دیدگاه دربارهٔ «تیم در ایران»

  1. سمیرا طوفانی اصل

    آقای امینی سلام
    من این مطلبتون رو تازه دیدم و نمیدونم صحبت من در این زمان کمکی بهتون میکنه یا نه. ولی ازین جهت باهاتون در میون میگذارم چون مسئله ی عدم کار گروهی در ایران و علت اون دغدغه ی شخصی من هم بوده و تا حدود کمی دنبالش رفتم و حتی سعی کردم بازی های گروهی طراحی کنم که خب نیمه کاره موند.
    برای مثال هایی که مد نظر دارید و پرسیدید باید بگم من نمونه سازمان موفق در گذشته که به یاد بیارم و یا حال ندارم ولی عمیقا فکر می کنم نمونه های جالبی هم شاید پیدا نکنید. و یا مثل مثال خودتون تعداد اندکی باشن. مثلا نمونه ای که از گذشته ها ی دور یادم میاد اردوهای جهادی مدرسه ی مفید بود که شاید از بدو تاسیس این مدرسه انجام می شد و حالا گروه های مختلفی انجامش میدن. این اردوها هر ساله در عید نوروز که همه کشور تعطیل هستن تشکیل میشه و با هدف کمک به مناطق محروم صورت می گیره و افراد زیادی با تخصص های مختلف از این مدرسه (چه دانش آموز و چه فارغ التحصیل) در اون شرکت می کنن و تا حالا کارهای بزرگی هم انجام دادن
    اما به نظر من ازین مثال ها کم داریم.
    نتیجه ی تحقیقات خود من، من رو به اینجا رسوند که مشکل از روش تربیت ماست. حتی مدرسه هم مقصر نیست و باید برگشت به سال های قبل تر از مدرسه. مشکل از تربیت در خانه هاست که اوضاع رو متفاوت از گذشته کرده. مثلا آموزش این که اسباب بازی خودت ماله خودته و موارد اینچنینی که نسبت به تربیت در گذشته تفاوت پیدا کرده.
    یک نمونه ی عالی از کار گروهی در گذشته “نذری” دادنه که همه سنی در اون فعالیت می کردن. چه برای برگزاریش و چه برای شرکت در مراسم نذری.
    به نظرم شاید نتونید شرکت یا موسسه ی خاصی رو پیدا کنید که موفق باشه ولی حتما میشه ازین موارد اجتماعی بسیار عالی در گذشته ایران پیدا کنید.

    1. سلام
      ممنونم ازتون. برادر من هم مفید تحصیل کرده و دو سال هم در تیم اجرایی برنامه‌ی جهادی بود. بله این مثال خوبیه.
      مثال نذری هم خیلی عالی بود و ذهن من رو باز کرد. اگر باز هم از مثال‌هایی در تاریخ ایران به ذهنتون رسید ممنون می‌شم بازم خبر بدید.
      در مورد بازی‌ها هم خیلی جای کار داره. حتماً به صورت پروپوزال دربیارید و به مؤسسات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی پیشنهادتون رو بفرستید.
      بازم ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *